Poprzeczka coraz wyżej
– podsumowanie Targów HORECA® i ENOEXPO®

By prowadzić skuteczny biznes w branży HoReCa zawsze trzeba być o krok przed konkurencją, śledzić najnowsze trendy i – jak w sporcie – zaskarbiać sympatię fanów. Trzeba też mieć świetną ekipę – dream team, który regularnie podnosi swoje umiejętności. I choć na co dzień w tej branży każdy zespół walczy o gusta klientów i próbuje pokonać konkurencję, to tym razem – na obecności na Targach HORECA® w Krakowie – wygrali wszyscy. Najważniejsze w Polsce wydarzenie sektora gastronomicznego i hotelarskiego tradycyjnie już połączone było z wyjątkowym w naszej części Europy spotkaniem branży winiarskiej – Targami ENOEXPO®. Podobnie jak w roku ubiegłym w EXPO Kraków
w dniach od 7 do 9 listopada ofertę zaprezentowało niemal 400 wystawców z różnych stron świata!








Smaki Zjednoczone Ameryki

Kalifornijskie śliwki, wina z zachodniego wybrzeża, najlepszej jakości wołowina z Nebraski czy piwa kraftowe z Brooklynu. M.in. te produkty w różnych wariacjach czekały na uczestników Targów. Krajem partnerskim tegorocznej edycji były Stany Zjednoczone Ameryki.

Największą zaletą amerykańskich produktów jest przede wszystkim ich dobra jakość oraz dostępność na polskim rynku. Po raz pierwszy w takiej roli bierzemy udział w Targach HORECA®. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy w atrakcyjnej przestrzeni wystawienniczej pokazać amerykańskie produkty z nadzieją, że przypadną Polakom do gustu i będą z nich korzystali. Bardzo się cieszymy, że na Targach prezentowane są między innymi wina z Kalifornii, piwa z Brooklynu czy innych warzelni. Nie mogło oczywiście zabraknąć amerykańskiej wołowiny. Byłem na placówce w Polsce 15 lat temu i jestem pod wrażeniem zmian w tej dziedzinie ii obecności kuchni tak wielu narodów na polskim rynku. To niesamowite jak bardzo wzbogaciła się w tym czasie oferta dla konsumentów. Polska staje się coraz większym gastronomicznym rajem, widać to szczególnie tutaj, w Krakowie – mówił podczas uroczystego otwarcia stoiska B. Bix Alliu, Konsul Generalny USA w Krakowie.

W podobnym tonie wypowiadał się Jonn Slette – Attaché ds. Rolnictwa z Biura Rolnego Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Amerykańska kuchnia jest bardzo, bardzo zróżnicowana. Stany Zjednoczone to ogromny kraj, dzięki czemu mamy tak duże bogactwo produktów, począwszy od owoców morza, łososia
z
Alaski, mintaja, wołowiny z Nebraski, słodkich ziemniaków i wspaniałego wina z Kalifornii. Na tych targach oprócz wołowiny czy śliwek kalifornijskich prezentujemy też m.in. amerykańskie piwo kraftowe. To bardzo ciekawy przykład, bo rewolucja kraftowych piw zaczęła się 40 lat temu w USA. Wspaniałe przykłady browarów, warzących piwa kraftowe, można zobaczyć właśnie na naszym stoisku.



The show goes on!

„Gotuj w stylu amerykańskim” to tegoroczne hasło Kuchni Mistrzów – wyjątkowego miejsca, w którym najlepsi kucharze, m.in. Krzysztof Gawlik, Maciej Grubman, Andrzej Bryk, Kris Jabłoński, Zbigniew Łęgowski, Jan Filipczyk dzielą się swoimi umiejętnościami w praktycznych pokazach ze zwiedzającymi. Krzysztof Gawlik, jeden z najlepszych szefów kuchni w Polsce zaprezentował kuchnię amerykańską z zupełnie innej perspektywy – przygotował m.in. zupę/krem z małży, łososia glazurowanego syropem klonowym czy pastrami i NY sandwich. Kulinarne show z klasyczną wołowiną i rybami w roli głównej zaserwowali przedstawiciele Polish BBQ Kings z Jarosławem Uścińskim na czele.

Tu nie chodzi o ilość, ale o jakość. Faktycznie goście docelowi dopisali. Teraz jest godzina 17.00 (rozmowa odbywała się tuż przed zamknięciem pierwszego dnia targów),
a Zwiedzających wciąż jest dużo. Zwiedzających przede wszystkim z branży, czymś konkretnym zainteresowanych, żądnych nowości. Sam zobaczyłem tu kilka rzeczy, do których zaraz „ucieknę” (np. blaty, stoły). Jakościowych Zwiedzających widać też na naszych pokazach, gdzie od rana jest pełne obłożenie. Mieliśmy ze sobą gości obserwujących nas podczas pracy przez 4-5 godzin! To świadczy o tym, że ludzie przychodzą na taki projekt, są zainteresowani prelekcjami, wykładami, masterclassami. Targi ewoluują, idą w dobrym kierunku – mówił tuż po pokazie Jarosław Uściński, Prezes Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni.

Na Zwiedzających czekały także pokazy pieczenia chleba. W ramach cyklu prezentacji pt.”Breadway – chleb w restauracji” w Kuchni Mistrzów wystąpiła m.in. Monika Walecka.

To moja pierwsza taka impreza w życiu i jestem bardzo pozytywnie zaskoczona przede wszystkim wielością i różnorodnością tego, co tu się dzieje. Biznes HoReCa jest pokazany z tak wielu perspektyw, bo mamy wystawców z wielu dziedzin. Można tu odkryć naprawdę ciekawych producentów i zdobyć fajne kontakty. Jestem też pozytywnie zaskoczona również swoim pokazem, bo trwał prawie 3 godziny i znakomicie dopisała frekwencja i każdy kto przyszedł był zainteresowany i siedział do końca mojego pokazu. Świetnym pomysłem był również oczywiście ten motyw chleba na targach, bo jest to pokazywanie tego biznesu z dobrej, szlachetnej strony – mówiła właścicielka piekarni „Cała W Mące”.

W podobnym tonie wypowiadali się również Wystawcy, m.in. Michał Laskowski, Manager Sprzedaży z firmy COMITOR.

- To nasze drugie Targi HORECA®. Po pierwszych dwóch dniach jesteśmy zadowoleni. Muszę przyznać, że jest dużo więcej zwiedzających niż w ubiegłym roku i mamy znacznie więcej konkretnych osób, które są zainteresowane naszym asortymentem. Zachęcam wszystkich wystawców do pojawienia się na Targach HORECA® i przygotowania konkretnych, dedykowanych ofert targowych, które przyciągną nowych klientów.

Nowością tegorocznej edycji był Salon Barmana i Baristy BAR B-Q, w którym odbyły się m.in. warsztaty z koktajlami na bazie amerykańskiego Bourbonu w roli głównej. Krakowscy mistrzowie sporządzania drinków: Szymon Cieśla, Tomasz Źródłowski, Grzegorz Pikulski, Bartłomiej Szymski, Maciej Mazur, Piotr Baran zaprezentowali techniki przygotowania, łączenia tego wyjątkowego trunku z potrawami oraz opowiedzieli historię Bourbonu Amerykańskiego. 



Akademia HORECA®

Tomek Leśniak – kucharz piłkarskiej Reprezentacji Polski, Szef Kuchni „Bistro Bene”, Sebastian Krauzowicz – trener kadry narodowej kucharzy czy Rafał Targosz – właściciel restauracji „Zakładka”. To tylko wybrani z topowych szefów kuchni, którzy podzielili się swoją wiedzą podczas prelekcji i warsztatów zorganizowanych w ramach Akademii HORECA®.
W zestawieniu z pozostałymi prelegentami stworzyli absolutnie kompletny program merytoryczny, który zawierał niemal każdy aspekt prowadzenia biznesu: od budowania efektywnego zespołu, przez przygotowanie menu i obiektu dla grup sportowców aż po design thinking.



Celebrować każdą chwilę…

Równocześnie z Targami HORECA® tradycyjnie już odbyły się Międzynarodowe Targi Wina ENOEXPO®. I tradycyjnie też spełniły w 100% oczekiwania Zwiedzających i Wystawców. Dzięki połączeniu obu wydarzeń producenci i importerzy wina mają doskonałą okazję, by zaprezentować ofertę odbiorcom z sektora HoReCa i znaleźć dystrybutora na prężnie rozwijającym się rynku. To jedyna tego typu impreza w naszej części Europy, która pod jednym dachem gromadzi tak wielu przedstawicieli branży winiarskiej.

Z tegorocznej edycji ENOEXPO® jesteśmy bardzo zadowoleni. Przede wszystkim z liczby zwiedzających, gości oraz samej organizacji. To najbardziej wartościowe targi winiarskie
w Polsce i bardzo opłaca się tu wystawiać. Przyjeżdżają tu bardzo konkretni i branżowi zwiedzający oraz goście specjalni. Na pewno przyjedziemy tu ponownie w przyszłym roku
– mówi Katarzyna Szczęsna z firmy Premium Wines.

Na dużą liczbę Zwiedzających zwrócił też uwagę Wojciech Cyran, ambasador marki Jacob’s Creek:

To nasz debiut na ENOEXPO®, jednak dopisała nam frekwencja na stoisku. Spotkaliśmy wielu znajomych z branży, co pokazuje, że trzeba tu być i się wystawić. W tym roku pokazaliśmy tylko jeden nasz produkt, ale w przyszłym pokażemy się z drugą naszą marką i weźmiemy pewnie dwa razy większe stoisko. To największe targi wina w Polsce i dla nas to must have. Jest dużo konsumentów, specjalistów z branży, a nawet blogerów.

Tym, czym oprócz przebogatej oferty producentów i dystrybutorów wina Targi ENOEXPO® wyróżniają się na tle innych spotkań branży winiarskiej jest z pewnością absolutnie wyjątkowa atmosfera. Można odnieść wrażenie, że na ENOEXPO® czas płynie wolniej, a alejki targowe wypełnione są zwiedzającymi do ostatniej minuty trwania imprezy. I choć w tym roku na targach królowało wino musujące: cava, szampan czy prosecco, to każdy uczestnik imprezy znalazł coś dla siebie. Wszak na Zwiedzających czekało kilkadziesiąt tysięcy butelek win z całego świata! 



American dream z kuchnią w tle

3 dni spędzone na tegorocznych Targach HORECA® i ENOEXPO® były dla miłośników amerykańskiej kuchni prawdziwym spełnieniem marzeń. Gotujące na żywo autorytety branży gastronomicznej, prelekcje w ramach Akademii HORECA® i Horeca Talks, wyśmienita okazja do uzupełnienia zaopatrzenia hotelu czy restauracji w najwyższej klasy sprzęt w atrakcyjnych cenach to tylko niektóre z atrakcji, jakie czekały na Zwiedzających.



Czym zaskoczy kolejna edycja Targów HORECA® i ENOEXPO®? Tego dowiemy się w dniach 20-22 listopada 2019 roku. Oczywiście w EXPO Kraków!



To run a successful business in the HoReCa industry, you always have to go that extra mile, closely observe what’s hot and what’s not and, as in sport, win the support of your fans. You also need to have a dream team that is regularly improving its skills. And even though normally in this sector each team fights for customers’ preferences and tries to beat the competition, this time – thanks to their presence at the HORECA® Fair in Krakow – everybody won. In line with a now well-established tradition, the number one event of the food service and hotel industry in Poland was combined with a gathering of wine industry representatives, exceptional in our part of Europe, the ENOEXPO® Fair. Similar to last year, between 7 and 9 November as many as nearly 400 businesses from various parts of the world presented their products at the EXPO Krakow.






United Flavours of America

Californian plums, wines from the West Coast, top quality beef from Nebraska, or craft beer from Brooklyn – you name it. These were just some of the products in various interpretations on offer for visitors. The US was a partner country of this year’s edition.

The largest advantage of American products consists primarily in their good quality and their availability on the Polish market. This is the first time that we’ve participated in the HORECA® Fair in such a role. We are very glad to have been able to present American products in this attractive exposition space, hoping that Poles will develop a taste for them and use them in the future. We’re well pleased that visitors to the Fair can see wine from California, beer from Brooklyn, or from other brewhouses. Clearly, American beef was also a must. I was posted in Poland 15 years ago and I am impressed by the change in this area and by the presence of so many nations’ cuisine on the Polish market. It’s amazing how the range of food products for consumers has in the meantime expanded. Poland is becoming an increasingly richer gastronomic heaven, which is particularly visible here, in Krakow,” B. Bix Aliu, the U.S. Consul General in Krakow, said during the official opening of stands.

The remarks of John Slette, the Agricultural Attaché from the US Embassy Office of Agricultural Affairs, went along similar lines, “American cuisine is extremely diversified. With the US being such a huge country, we can enjoy a rich spectrum of products, starting from seafood, salmon from Alaska, Alaskan Pollack, beef from Nebraska, sweet potatoes and superb wine from California. Besides beef or Californian plums, we are also presenting American craft beer at the Fair, which is a highly interesting example, as the craft beer revolution started 40 years ago in the US. At our stand, you have the chance to see great breweries manufacturing craft beers.”

For the first time during this year’s edition, guests could also visit the Bartender and Barista BAR B-Q, where cocktail workshops were held, with American bourbon as the main ingredient. Krakow drink-mixing masters: Szymon Cieśla, Tomasz Źródłowski, Grzegorz Pikulski, Bartłomiej Szymski, Maciej Mazur, and Piotr Baran, presented mixing techniques and how to combine this exceptional liquor with suitable dishes; they also shared the history of American bourbon with their audience.



To enjoy every single moment…

Once again, the HORECA® Fair was accompanied by the ENOEXPO® International Wine Trade Fair. And once again, the expectations of visitors and exhibitors were fulfilled 100%. Thanks to the combination of both events, wine producers and importers had a great opportunity to present their products to clients from the HoReCa industry and to find a distributor on this dynamically developing market. It is the only event of its kind in Europe to gather so many wine industry representatives under one roof.

We are highly satisfied with this year’s ENOEXPO®. In the first place, because of the number of visitors, guests, and the Fair organisation itself. These are the most valuable wine fairs in Poland, and it pays off to exhibit your products here. A number of very pragmatic, professional visitors and special guests were here in Krakow. Undoubtedly, we will be here again next year,” Katarzyna Szczęsna, of Premium Wines, comments.

Also Wojciech Cyran, an ambassador of the Jacob’s Creek brand, pointed to the numerous guests present at the Fair, “It was our debut at ENOEXPO®; all the same, we enjoyed a high turnout at our stand. We saw a lot of familiar faces from our industry, which means this is the place to be and be seen. This year, we presented only one of our products, but next year we will demonstrate our second brand and probably we will need a stand twice as big. This is the largest wine trade fair in Poland and it’s simply on our must-do list. There are numerous consumers, specialists from the sector and even bloggers.”

What makes the ENOEXPO® Fair special, apart from an abundant selection of wine producers and distributors, is most certainly the absolutely exceptional atmosphere. You get the feeling that at ENOEXPO® time slows down, and exposition aisles are packed with visitors until the last minute of the event. And even though this year’s Fair was dominated by sparkling wine – cava, champagne, or prosecco – still, each participant could find something of interest. And it is no wonder as tens of thousands of wine bottles from all over the world awaited those who decided to pay us a visit!



American dream with food and wine in background

Three days spent at this year’s HORECA® and ENOEXPO® Fairs were a dream come true for lovers of American food. Food industry VIPs cooking live, lectures as part of the HORECA® Academy, wine tasting, and workshops at the ENOEXPO® Wine Academy, a great chance to meet and chat with business partners – these were just some of the attractions available for visitors. And what new to expect during the next release of HORECA® and ENOEXPO® Fairs? We will find out on 20-22 November 2019. At EXPO Krakow – needless to say!